Nytt syn på vikingtiden

Av Einar Chr. Erlingsen

Vikingene brukte av seil tidligere enn hittil antatt – og Osebergskipet var et fantastisk fartøy godt egnet for lange seilaser. Begge deler fremgår av en ny bok, utgitt på Vikingeskibsmuseets forlag (Roskilde).

Skipsrekonstruktør Vibeke Bischoff er bokens forfatter, og tar leserne med tilbake til hun ble engasjert av Oseberg Vikingarv for å foreta en rekonstruksjon av verdens vakreste vikingskip. Bakgrunnen for oppdraget var en oppfatning om at skipet neppe fremstår helt korrekt rekonstruert på museet på Bygdø.

”Første gang jeg så skipet med rekonstruksjonsøyne, så fikk jeg slik lyst til å løfte hele forskipet oppover, dette fordi det står og henger,” forteller Vibeke.

Feilaktig rekonstruksjon

Da hun kikket nærmere på skipet innvendig ble det tydelig at de som hadde satt det sammen etter utgravingen på begynnelsen av 1900-tallet hadde gjort noen radikale valg. Flere av tverrbjelkene var saget over og forkortet, atter andre innvendige skipsdeler var manipulert. Osebergskipet var rett og slett ikke korrekt oppstilt.

Etter omfattende visuell inspeksjon, datascanning og nøyaktige oppmålinger ble det først bygget en modell i skala 1 : 10, deretter laget nøyaktige tegninger i full størrelse av alle deler av skipet. Modell og tegninger dannet deretter grunnlaget for den arkeologiske kopien som ble bygget i Tønsberg i årene 2010 – 2012 og fikk navnet ”Saga Oseberg”.

En stolt Vibeke Bischoff med blomsterhilsenen fra Stiftelsen Oseberg Vikingarv under boklanseringen i Roskilde.
Foto: Arndis Skardevi
En stolt Vibeke Bischoff med blomsterhilsenen fra Stiftelsen Oseberg Vikingarv under boklanseringen i Roskilde. Foto: Arndis Skardevi

Tokt til Danmark

Fortsatt var de fleste likevel av den oppfatning at originalen nærmest var bygget for lystseilas innaskjærs. Den oppfatningen endret seg imidlertid da skipet satte kurs for Danmark og Roskilde sommeren 2015, med Vibeke som en av skipets skippere.

I de nærmeste årene etter sjøsettingen viste ”Saga Oseberg” seg som en lunefull dame, spesielt under kryssing mot vinden. Onde tunger begynte å omtale henne som ”Saga Sidelengs”. Men med Vibeke som erfaren høvedskvinne, litt endring av seilets festepunkter til skroget og flytting av ballast viste skuta snart helt andre takter.

”Da vi ankom Roskilde var jeg meget begeistret for hvordan skipet hadde tatt den grove sjøen. Vi hadde seilt i 12 til 14 sekundmeter uten at det føltes ubehagelig. Testseilasen til Roskilde viste at skipet, bygget etter de nye tegningene, var ytterst sjødyktig,” forteller Vibeke.

Ny kunnskap

Professor Jan Bill ved Kulturhistorisk Museum i Oslo er enig i at Osebergskipet har vært et svært sjødyktig skip. ”Arbeidet har ikke bare betydning for hvordan vi ser på Osebergskipets sjøegenskaper. Det endrer også synet på når vikingene begynte å bruke seil på havgående fartøyer,” sier han.

”Det bekrefter at det på dette tidspunktet – år 820 – var utviklet en god forståelse for seilskip. Vikingene kunne bruke seil 20 – 30 år tidligere enn det vi har trodd. Den nye fortellingen om Osebergskipet kommer til å danne grunnlaget for historien om skipet når det nye Vikingskipsmuseet på Bygdø åpner i 2027,” avslutter Jan Bill.

Dette innlegget er også tilgjengelig på %s.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Verified by MonsterInsights