Med kurs for Istanbul

Før første gang på 1000 år har et stort vikingskip satt kurs for Istanbul; vikingenes Miklagard. Lørdag 29. april kastet vårt ekspedisjonsskip Saga Farmann loss og la ut på en ferd som vil vare i flere år.

 

Etter årelang planlegging og nær sagt utallige hindringer og skjær i sjøen er Saga Farmann endelig på vei! Før avreise har vi taklet både endrete regler fra Sjøfartsdirektoratet, flere år med Covid, den russiske invasjonen av Ukraina og – som alltid – økonomiske utfordringer. Men takket være iherdig innsats fra medlemmene av Farmann Båtlag, Farmannlauget (kiosken vår) båtbyggerne, et svært dedikert planleggingsteam og styret i Stiftelsen Oseberg Vikingarv har problemene latt seg løse, ett etter ett.

 

Avskjedsparty: Dagen før avreise var det mottagelse for sponsorer, politikere, mannskap, gode hjelpere, presse og andre støttespillere på Quality Oseberg Hotel. Underveis til Istanbul skal skipet seile gjennom åtte land og besøke fire hovedsteder, hvor det skal holdes presentasjoner og markeringer. Blant gjestene så vi derfor ambassaderepresentanter fra Østerrike, Serbia og naturligvis Tyrkia, mens Kasakhstans ambassadør valgte å overvære Saga Farmanns avreise påfølgende dag.

 

Markering i Istanbul: Etter planen skal skipet være framme i Istanbul i begynnelsen av august. Etter hvert vil det inngå i en vikingutstilling ved det fantastiske Rahmi M Çoh museet ved Det Gylne Horn – som et innslag i feiringen av Tyrkias 100-årsjubileum som republikk. Deretter går skipet i vinteropplag på et nærliggende verft.

 

Neste vår og sommer er det så meningen at Saga Farmann skal cruise rundt i Middelhavet før hun vender nesen hjemover igjen.

Grundig opplæring: Etter at Covid slapp taket og igjen gjorde det mulig å drive trening av mannskap har det vært gjennomført en rekke kurs i HMS, redning, navigasjon, førstehjelp m.m. Dette har vært en forutsetning for å oppfylle Sjøfartsdirektoratets krav. En rekke av båtlagets medlemmer har også avlagt kystskippereksamen.

Ferden er lagt opp i syv 14-dagers etapper med tilhørrende mannskapsbytter. I alt er 85 kvalifiserte ”vikinger” påmeldt til ferden. Høvedsmenn på første etappe – Tønsberg – Lübeck er Rolf Krogh Sørensen og Håvard Mogan Enerud.

Verdens mest moderne vikingskip: Saga Farmann er en vitenskapelig tolkning av Norges fjerde vikingskip; Klåstadskipet, som ble gravd ut i søndre Vestfold i 1970 og nå befinner seg på Slottsfjellmuseet i Tønsberg. Skipet var en knarr – vikingtidens lasteskip – og er drøyt 20 meter langt.

Vår tid har krav og regler som vikingene slapp å forholde seg til – det er en av grunnene til at Saga Farmann er utstyrt med fire elektromotorer. Disse er utvikjlet spesielt for formålet av SeaDrive AS – og kombinasjonen vikinger og teknlogi har vist seg uimotståelig. BlueTecs pod-løsning for Saga Farmann markedsføres nå over hele Europa!

Dette innlegget er også tilgjengelig på %s.

Verified by MonsterInsights