Stevnen på et vikingskip ruver på Vikingodden i Tønsberg. «Gokstadskipet» bygges på nytt.
– Her reagerer den litt spesielt. Den spretter opp igjen!
Trestokken som skal kløyves, skaper hodebry og koster ekstra kalorier for avdelingsleder Tore Forsberg i Sandefjord. Øksa går ikke gjennom stokken som den pleier.
Høyrøstede mannsstemmer og øksehugg overdøver elbilene som suser forbi sentrum. Et lite stykke middelalder har funnet plass i Sandefjord.
![Anders Qvale Nyrud, Svein Solberg, Tore Forsberg, Christer Tonning, Jan Knutsen og Joel Karl Isak Eriksson er et usedvanlig tverrfaglig team. (Foto: Anders Moen Kaste / forskning.no)](http://osebergvikingarv.no/wp-content/uploads/2022/11/forskning-no_Sandefjord-1024x683.png)
Skaper nysgjerrighet
Eikestokker tykke som biler ligger og venter på å bli kløyvd til skipsbord. Tynne eikespon ligger som et teppe over hele plassen, som lukter treverk blandet med sjø.
I løpet av fire års tid skal de bli en del av den ferdige kopien av «Gokstadskipet», som bygges av stiftelsen Oseberg vikingarv. «Gokstadskipet» er verdens største bevarte vikingskip.
Midt i Sandefjord lages materialene, og i nabobyen Tønsberg finjusteres de og settes sammen til ferdig skip.
Nysgjerrige folk kommer og går – både sandefjordinger og turister. Mange følger med på prosessen fra uke til uke. En prosess som går sommer som vinter og som alle er velkomne til å ta del i.
Kanskje er den vanskelige stokken som står på programmet i dag, vrien å ha med å gjøre på grunn av råte i et veldig tidlig stadium, forklarer Svein Solberg. Han er seniorforsker ved NIBIO.
![en_GB](https://osebergvikingarv.no/wp-content/plugins/multisite-language-switcher/flags/gb.png)
![nb_NO](https://osebergvikingarv.no/wp-content/plugins/multisite-language-switcher/flags/no.png)
Dette innlegget er også tilgjengelig på English.