Ingen vikingskip har “gjenoppstått” oftere enn Gokstadskipet! Vår uhøytidelige kartlegging har avslørt ikke færre enn 25 kopier i forskjellig størrelse, bygget gjennom de siste 130 årene.
Tekst: Einar Chr. Erlingsen, Oseberg Vikingarv
Research: Steinar Hvitstein, Gokstad Byggelag og Fredrik Bjønnes, Midgard Vikingsenter
Førstemann til å få bygget en Gokstad-kopi var legendariske Magnus Andersen, kapteinen, eventyreren og etter hvert også avisgründeren fra Larvik (han grunnla Norges Handels & Sjøfartstidende, nå Dagens Næringsliv). Hans Viking ble meget passende bygget på Framnes i Sandefjord, sjøsatt i 1893 og så seilt over Atlanterhavet og via The Great Lakes til verdensutstillingen i Chicago samme år. Siden har de kommet som perler på snor, noen fullskala, ett til og med en god del større enn originalen, andre så små at det knapt forsvarer betegnelsen «skip». Noen har oppnådd ære og berømmelse, andre har lidd en ublid og i ett tilfelle en tragisk skjebne.
Hvorfor Gokstad?
Osebergskipet er et smykke, Klåstadskipet er en knarr (handelsskip) – men Gokstad er utvilsomt et skip for en høvding, et robust fartøy å begi seg på langferd med eller gå til kamp i. Dessuten var det relativt velbevart da det ble avdekket i haugen. Dette i motsetning til Oseberg, som kom opp i 2000 biter og dermed representerte et gigantisk puslespill. Av Klåstad var det bare bevart omkring 40 prosent.
Preferansen for Gokstad gjenspeiles i at det så vidt vites bare er bygget tre Osebergkopier (Dronningen, Åsa og Saga Oseberg), og to av Klåstad (Saga Farmann og Hardraade – sistnevnte sjøsettes på Steinsfjorden 31. august).
Den hittil siste Gokstadkopien er altså vår Saga Gokstad, som bygges i et unikt samarbeid mellom Sandefjord og Tønsberg. Mye av materialene grovhugges i Sandefjord, før de blir fraktet med GAIA (også en Gokstadkopi) til Tønsberg for sammenføyning på beddingen der.
Skiller seg ut
Ett svært viktig forhold gjør imidlertid at Saga Gokstad skiller seg ut fra alle tidligere kopier: Det er første gang det lages en virkelig arkeologisk replika. Det betyr at arbeidet er basert på nøyaktige scanninger og oppmålinger av originalen, nye rekonstruksjonstegninger og bruk av vikingtidens arbeidsmetoder og verktøy. Det samme gjelder materialvalget: Saga Gokstad bygges av eik, som originalen. Det er det bare to tidligere kopier som har gjort; den ulykksalige Skidbladner og kaptein Andersens Viking.
Vi tar forbehold om at det kan være flere Gokstadkopier enn de vi har funnet fram til. Du finner også mer informasjon på Midgard Vikingsenters nettsider:
https://vestfoldmuseene.no/rekonstruksjoner-av-gokstadskipet
Fullskala rekonstruksjoner av Gokstadskipet
Viking
* Byggeår: 1893
* Byggested: Framnes, Sandefjord
* Status: Utstilt i Geneva, Illinois
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon laget i eik. Skipet var både den første rekonstruksjonen av Gokstadskipet og den første som krysset Atlanterhavet. Deltok på Verdensutstillingen i Chicago 1893.
Leiv Erikson
* Byggeår: 1893
* Byggested: Framnes, Sandefjord
* Status: Har gått tapt
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon basert på Viking. Bygget for utstilling i Tivoli i København. Endte opp som en lekter på kanaler i Nederland. Ble muligens brent på bål i Belgia under andre verdenskrig.
Hugin
* Byggeår: 1949
* Byggested: Danmark
* Status: Utstilt i Pegwell Bay, Kent
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon
Ormen Friske
* Byggeår: 1949
* Byggested: Stensund, Sverige
* Status: Forlist
* Hovedtrekk: 30 meter lang forstørret rekonstruksjon (Gokstad er 23,8 meter). Forliste 22. juni 1950 ved øya Pellworm i Tyskebukta. Hele mannskapet på 15 omkom.
Hjemkomst
* Byggeår: 1980
* Byggested: Hawley, Minnesota
* Status: Utstilt ved Hjemkomst Center i Moorhead, Minnesota
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon. Seilte til Norge i 1982 og ble deretter fraktet tilbake med lasteskip.
Gaia
* Byggeår: 1990
* Byggested: Bjørkedalen på Sunnmøre
* Status: Driftes av båtlaget Gaia i Sandefjord
* Hovedtrekk: Seilt av Ragnar Thorseth over Atlanterhavet i 1991. Etter flere stopp langs den amerikanske vestkysten ble turen avsluttet med deltagelse på klimakonferansen i Rio. Gaia ble gitt i gave til Sandefjord i 1993, hvor skipet fortsatt befinner seg.
Sigrid Storråda
* Byggeår: 1993-95
* Byggested: Skellefteå, Sverige
* Status: Driftes av foreningen Vikingaskeppet Sigrid Storråda
* Hovedtrekk: Fullskalarekonstruksjon av Gokstadskipet som seiler på innsjøen Vänern. Det har også vært på tokt i Norge og Østersjøen.
Islendingur
* Byggeår: 1996
* Byggested: Island
* Status: Utstilt på Víkingaheimar på Island.
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon som i 2000 seilte fra Island til L’Anse aux Meadows på Newfoundland og videre til New York.
Skidbladner
* Byggeår: 1998/99
* Byggested: Liljeholmen i Stockholm
* Status: Utstilt på Shetland etter et mislykket forsøk på å seile til Amerika i år 2000. Skipet ble forbudt brukt grunnet en konstruksjonsfeil. Denne førte til at klinkspantene sprakk da skipet skulle heves med kran.
* Hovedtrekk: Fullskala rekonstruksjon bygget i eik.
Dreknor
* Byggeår: 2008
* Byggested: Carentan i Normandie, Frankrike
* Status: Drives av båtlaget Dreknor Carentan.
* Hovedtrekk: Det er for tiden mange prosjekter og stor interesse for vikinger i Frankrike. Se mer her: link
Saga Gokstad
* Byggeår: 2019-2027
* Byggested: Sandefjord/Tønsberg
* Status: Under bygging
* Hovedtrekk: Første fullskala arkeologisk rekonstruksjon i eik. Er under bygging av Stiftelsen Oseberg Vikingarv.
Skalerte rekonstruksjoner
Odins Ravn
* Byggeår: 1978
* Byggested: Norge
* Status: Utstilt i House of Mannanan, Peel, Isle of Man
* Hovedtrekk: 2/3 av originalstørrelsen.
Havørn
* Byggeår: 1984
* Byggested: Borgundgavlen, Sunnmøre
* Status: Skipet er i dag en del av Bork vikinghavn i Danmark.
* Hovedtrekk: Ca. 16 meter langt. Forliste ved Færøyene, deretter reparert og gjennomførte i 1992 en seilas til Istanbul via russiske elver.
Vinland
* Byggeår: 1990
* Byggested: Genfersjøen
* Status: Forlist
* Hovedtrekk: En nedskalert rekonstruksjon som sank i Middelhavet i 2010
Lofotr
* Byggeår: 1992
* Byggested: Lofoten
* Status: 2/3 rekonstruksjon
* Hovedtrekk: Er en del av opplevelsen ved Lofotr vikingmuseum
Olav Tryggvason / Haakon Haakonsson
* Byggeår: 1997
* Byggested: Bjørkedalen på Sunnmøre
* Status: Driftes av Vikinglaget Haakon Haakonsson i Bergen
* Hovedtrekk: 2/3 av originalstørrelsen, opprinnelig bygget til Trondheim bys 1000-års jubileum. Solgt til entusiaster i Bergen i 2003 hvor skipet fortsatt ligger.
Vargfotr
* Byggeår: 2000
* Byggested: Polen
* Status: Seiles/ros på Borgpollen ved Lofotr vikingmuseum i sommersesongen.
* Hovedtrekk: 2/3 av originalstørrelsen
Vesteinn
* Byggeår: 2008
* Byggested: Island
* Status: I bruk
* Hovedtrekk: Litt under 12m lang rekonstruksjon.
Aimar
* Byggeår: 2010
* Byggested: Estland
* Status: Befinner seg ved Käsmu sjøfartsmuseum
* Hovedtrekk: 9 meter lang nedskalert rekonstruksjon – egentlig basert på en seksring funnet oppe i Gokstadskipet.
Thule
* Byggeår: 2010-2011
* Byggested: Estland
* Status:
* Hovedtrekk: 1/4 av originalstørrelsen (lengde 6,7 meter, bredde 1,7 meter)
Neyve
* Byggeår: 2010-2011
* Byggested: Estland
* Status: Utstilt som del av Estlands formidling om vikingtid.
* Hovedtrekk: 1/4 av originalstørrelsen
Gungnir
* Byggeår: 2001
* Byggested: Sverige
* Status: Befinner seg i Saint-Pierre-lès-Nemours i Frankrike
* Hovedtrekk: 18m lang rekonstruksjon
Munin
* Byggeår: 2001
* Byggested: Burnaby, British Columbia
* Status: Utstilt ved Scandinavian Community Centre i Burnaby
* Hovedtrekk: 1/2 av originalstørrelsen
Ratatosk
* Byggeår: 2001
* Byggested: Norge
* Status: Eies av Vikings of Middle England Re-enactment Society
* Hovedtrekk: 1/4 av originalstørrelsen
Dette innlegget er også tilgjengelig på English.