Sandefjords første Gokstad-kopi

Ingen vikingskip er blitt kopiert flere ganger enn Gokstadskipet. Aller først ute var kaptein Magnus Andersens «Viking» fra 1893. Det er en fantastisk historie om dristighet og pågangsmot.

Av Einar Chr. Erlingsen

«Viking»s ferd fra Norge til Amerika. (Kilde: Wikipedia)
«Viking»s ferd fra Norge til Amerika. (Kilde: Wikipedia)

Kopien som Stiftelsen Oseberg Vikingarv bygger i Sandefjord og Tønsberg skiller seg imidlertid ut fra alle tidligere kopier ved at det er den første arkeologiske replikaen, bygget etter inngående studier av originalskipet, inklusive det materiellet som var i for dårlig forfatning til å kunne brukes da Gokstadskipet skulle gjøres klart for utstilling. Dette utgjør rundt 20% av skipet og er lagret på Vikingskipsmuseet.

Magnus Andersens ferd

Gokstadskipet ble gravd ut i 1880. For første gang fikk datiden virkelig begrep om hvordan et vikingskip hadde sett ut, selv om deler av skipet naturlig nok var nokså ødelagt etter nærmere 1000 år i gravhaugen utenfor Sandefjord. Likevel var det mer enn godt nok bevart til at det lot seg gjøre å bygge en anstendig kopi.

Den som fikk bygge en slik kopi, var kaptein Magnus Andersen fra Larvik. Skipet ble sjøsatt ved Framnæs Mekaniske Værksted i Sandefjord tidlig på våren 1893, og gikk først sin seiersgang langs kysten før det satte kurs mot Amerika med Andersen og et mannskap på 11. De skulle krysse Nord-Atlanteren i retning Newfoundland og videre til New York i løpet av nærmest utrolige 28 dager. Det tilsvarer rundt 5 nautiske mil i timen – i gjennomsnitt.

 Etter en ellevill mottagelse i New York med titusener av tilskuere fortsatt kaptein Andersen og «Viking» mot Eriekanalen og De store sjøer mot reisens endelige mål; verdensutstillingen i Chicago. Der var temaet – riktignok et år forsinket – viet Christoffer Columbus´ «oppdagelse» av Amerika i 1492.

Tok luven på italienerne

Inntil ganske nylig har man ment at Columbus var født i Genova og følgelig italiener. Først i disse dager har man ved hjelp av gentester kommet til at han antagelig var spanjol av jødisk avstamming. Uansett; i 1893 var det italienerne som slo mest på stortromma når jubileet skulle feires på verdensutstillingen. Blant annet ved at de hadde bygget en kopi av Columbus´ flaggskip «Santa Maria», og fraktet det med dampskip til Statene.

Og så kom «Viking» – og tok luven fullstendig fra italienerne. Kaptein Andersen og hans mannskap hadde bevist at vikingene i sine åpne skip kunne ha seilt til Amerika, slik som det ble påstått i blant annet Eirik Raudes Saga. (Dette ble først ugjendrivelig bevist gjennom Helge og Anne Stine Ingstads utgravninger på nettopp Newfoundland i 1970-årene).

«Viking» fotografert etter fremkomst verdensutstillingen i Chicago i 1893.
«Viking» fotografert etter fremkomst verdensutstillingen i Chicago i 1893.

En omskiftelig tilværelse

Etter at verdensutstillingen lukket sine porter seilte «Viking» ned hele Mississippi til New Orleans før hun igjen stevnet nordover. Mottagelsen var overdådig, overalt hvor de kom. Men økonomien skrantet, så planene om å føre skipet tilbake til Norge måtte skrinlegges. I stedet havnet «Viking» på nytt i Chicago, denne gang i Lincoln Park, hvor hun i mange år slet vondt grunnet manglende vedlikehold.

På 1990-tallet skulle Lincoln Park utvides med en zoologisk hage, og «Viking» måtte flyttes. Etter hvert endte hun i byen Genova i Illinois, ikke så langt fra Chicago. Der ivaretas skipet godt av foreningen Friends of the Viking Ship og er et populært besøksmål.

Men det hele startet altså i Sandefjord, med et funn, en drøm og en svært dristig mann.

Les mer på:

vikingship.us
osebergvikingarv.no

en_GBnb_NO

 

Dette innlegget er også tilgjengelig på English.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Verified by MonsterInsights