Ble verdens lengste vikingskip bygget i Tønsberg?

Ved utbyggingen av  Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 1997 ble det gjort en fantastisk oppdagelse;  rester av hele ni vikingskip! Ett av dem hadde vært hele 37,5 meter langt – og det var bygget ved Oslofjorden.

Tekst: Einar Chr. Erlingsen

Skipet har fått betegnelsen Roskilde 6, og er det lengste vikingskipet vi kjenner til. Avstanden mellom roerne har vært 78-80 cm; dvs. at skipet har hatt 78 roere og et mannskap på i alt rundt 100 mann.

Et slikt skip kan bare ha vært bygget for en konge eller muligens jarl. Olav Haraldsson – Olav den hellige – er en kandidat som umiddelbart peker seg ut. Han var ofte i Tønsberg, og Snorre forteller følgende:

«Da hadde kong Olav det skipet som han hadde latt bygge vinteren i forveien og som ble kalt Visund; det var et veldig stort skip; i framstavnen hadde det et bisonhode som var gullbelagt.»

Året har vært omkring 1025. Trærne som ble brukt har vokst ved Oslofjorden. Legg så til høy håndverksmessig kvalitet – og mye kan tyde på at Roskilde 6 faktisk er identisk med Visund. Men da åpner et annet interessent perspektiv seg: svaret på hvordan skipet har havnet i Roskilde?

Måtte flykte til fots

Dette var urolige tider i Skandinavia, med intense kamper om overherredømmet. Danskekongen Knut den mektige hadde allerede underlagt seg England, og mente å ha et velbegrunnet krav også på områdene rundt Oslofjorden. Olav hadde alliert seg med svenskekongen Anund Jakob, og de tre kongenes flåter møttes til slag i Helgeå (dette er en elv gjennom Småland og og ut i Østersjøen).

Slaget gikk dårlig for Olav og Anund Jakob; de måtte forlate skipene og rømme til fots. Dermed satt kong Knut igjen med stort bytte, kanskje også praktskipet Visund.

Om skipets videre skjebne vet vi ingenting, annet enn at det en gang rundt midten av 1060 er blitt delvis hugget opp og senket på grunt vann der det ble funnet mer enn 900 år senere. Det ble likevel ikke slutten på skipets historie.

Til London og Berlin

Det begynte altså i 1997 med at det skulle graves for å anlegge en museumshavn ved Vikingskibshallen i Roskilde. Skipsvrakene ble oppdaget bokstavelig på dørstokken til det nye museet!

Rester av ikke mindre enn ni vikingskip kom opp i dagen, men Roskilde 6 skilte seg ut på mange måter, ikke minst pga. sin lengde. Kjølen var nesten fullstendig intakt. Den var sammensatt av tre stykker, og målte imponerende 32 meter. (Gokstadskipets kjøl er til sammenligning ca. 17 meter). Medregnet stevnene er dermed Roskilde 6 beregnet til opprinnelig å ha vært hele 37,4 meter langt! (Gokstad igjen: 23,2 meter).

Bevart materiale: Tegningen viser utgangspunktet for rekonstruksjonen. (Ill.: Vikingeskibsmuseet, Roskilde).
Bevart materiale: Tegningen viser utgangspunktet for rekonstruksjonen. (Ill.: Vikingeskibsmuseet, Roskilde).

Etter et møysommelig utgravnings- og konserveringsarbeid begynte en ikke mindre møysommelig rekonstruksjon. Resultatet kan ses på fotografiet tilknyttet denne artikkelen. Med utgangspunkt i de omkring 25% av bordgangene midtskips på styrbord side, samt verdens mest erfarne vikingskipsbyggere har man kunne gjenskape skipets form. Det gir et imponerende inntrykk, selv i dag.

Det var imponerende nok til at rekonstruksjonen kunne stilles ut i tre hovedsteder; først i Nationalmuseet i København i 2013, dernest British Museum i London og til sist i Museum für Vor und Frühgeschichte i Berlin. Noe norgesbesøk ble det dessverre ikke i denne omgang, vi manglet rett og slett et stort nok utstillingslokale!

Fra rekonstruksjonen av Roskilde 6 – verdens så langt lengste kjente vikingskip. (Foto: Vikingeskibsmuseet, Roskilde).
Fra rekonstruksjonen av Roskilde 6 – verdens så langt lengste kjente vikingskip. (Foto: Vikingeskibsmuseet, Roskilde).

Dette innlegget er også tilgjengelig på %s.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Verified by MonsterInsights