Vikingskipene fra Vestfold

Tre av de fire mer eller mindre godt bevarte vikingskipene i Norge er oppdaget innenfor en avstand av drøye fem mil; fra Slagendalen i nord til Klåstadkilen i sør. Ingen andre steder i verden kan konkurrere med Vestfold når det gjelder rike funn fra vikingtiden.

Av Einar Chr. Erlingsen

De to best bevarte skipene; Oseberg og Gokstad, befinner seg begge på Vikingskipshuset i Oslo. Der deler de plass med Tuneskipet fra Østfold. Dette er det minst bevarte av de norske skipene, og består nærmest bare av noen bunnplanker midtskips, sammen med roret og en stump av masten.

Tuneskipet er likevel viktig, da det var det første noenlunde bevarte vikingskipet som ble funnet (i 1867). Det var imidlertid ikke nok bevart til at man kunne danne seg et fullstendig bilde av hvordan et vikingskip hadde sett ut. Det kunne man først ved utgravningen av Gokstadskipet i 1880. Selv om omtrent 20% av Gokstadskipet var i såpass dårlig forfatning at disse delene ikke kunne monteres under rekonstruksjonen, så var det nok igjen til at man fikk en ganske god idé om hvordan hele skipet hadde sett ut.

Flere skipstyper

Man hadde fortsatt lite kunnskap om at det hadde eksistert ulike typer vikingskip, samt at de hadde gjennomgått en utvikling. Det fikk man først øynene for alvor opp for med oppdagelsen av Osebergskipet i 1904. Det skilte seg på mange måter fra Gokstad; mastefisk og kjølsvin var spedere, fribordet var atskillig lavere, og utsmykkingen rikere. Oseberg var dessuten ca. 80 år eldre enn Gokstad; bygget i hhv. år 820 og omkring 900 e.Kr.

Så var det stille lenge på vikingfronten, inntil den unge arkeologen Arne Emil Christensen (i dag professor emeritus) startet utgravingen av Klåstadskipet i søndre Vestfold tidlig på 1970-tallet. Skipet skilte seg fra de andre to ved at det ikke var et gravskip, men resultat av et forlis rundt år 1000. Dessuten ble det snart klart at skipet også typemessig skilte seg fra de andre to. Klåstad var primært egnet til å seile, med et mannskap på bare 5 – 7 mann. Resten av plassen om bord var reservert til last. Sagaene refererer ofte til skipstypen knarr  – det var altså det man sto overfor i Klåstadkilen. Skipet er i dag utstilt på Slottsfjellmuseet i Tønsberg, det eneste originalskipet utenom Vikingskipshuset i Oslo.

Olav Haraldssons skip?

Dermed er man i Vestfold så heldig stillet at man har funnet eksempler på tre ulike typer vikingskip, bygget innenfor en tidsramme på nesten 200 år. Så langt mangler vi imidlertid én viktig skipstype, nemlig langskipet.Det beste kjente eksempelet er danske Havhingsten, som forøvrig besøkte Tønsberg i 2007. I Danmark fant man dessuten i 1997 restene (ca. 25% bevart) av det som viste seg å være verdens lengste kjente vikingskip, 37 meter langt. Skipet er datert til år 1025, og treverket er hugget i Viken-området. Mye tyder derfor på at vi her står overfor Olav den helliges gigantskip Visund – som han ifølge sagaen lot bygge i Tønsberg nettopp dette året. Med 100 manns besetning har det vært et formidabelt våpen – og vil bli en formidabel utfordring dersom Oseberg Vikingarv en gang i fremtiden skulle velge å bygge en arkeologisk kopi også av dette skipet!

Gokstadskipet med sitt rike innhold var en verdenssensasjon da det ble gravet ut i 1880. (Foto: Kulturhistorisk museum).
Gokstadskipet med sitt rike innhold var en verdenssensasjon da det ble gravet ut i 1880. (Foto: Kulturhistorisk museum).

 

OSEBERGSKIPET

  • Byggeår: 820
  • Lengde: 21,5 meter
  • Bredde: 5,2 meter
  • Mannskap: 40 – 45
  • Fart under seil: 10-12 knop
  • Materiale: eik

 

GOKSTADSKIPET                        

  • Byggeår: ca. år 900
  • Lengde: 23,2 meter
  • Bredde: 5,2 meter
  • Mannskap: 50-60
  • Fart under seil: 15 knop
  • Materiale: eik

 

KLÅSTADSKIPET

  • Byggeår: ca. år 1000
  • Lengde: 20,5 meter
  • Bredde: 5,5 meter
  • Mannskap: 5-7

Fart under seil: 10-12 knop

Materiale: eik og furu

 

VISUND

  • Byggeår: 1025
  • Lengde: 37 meter
  • Bredde: 3,5 meter
  • Mannskap: ca. 100
  • Fart under seil: ?
  • Materiale: vesentlig eik

One thought on “Vikingskipene fra Vestfold

  1. Hei,
    Interessant at det ymtes om å rekonstruere «Visunden», eller Roskilde 6, som ble bygget i Vestfold. (Selv om Snorre hevder at det skjedde i Trondheim, deler jeg din oppfatning om at Tønsberg er mer sannsynlig). Og selv om det i teorien kan ha vært andre byggherrer enn Olav Digre, er dette uansett det største og kanskje mest forseggjorte skip som er funnet. Det bør absolutt få prioritet når Gogstad er ferdig.
    Vikingeskibsmuseet i Roskilde har også (hatt) planer om en rekonstruksjon. Det var kommet så langt at museets venneforening faktisk hadde bevilget en god klatt penger. Nå har de tydeligvis ombestemt seg, og prioriterer andre (tidligere) prosjekter. Kanskje har de mistet gløden ettersom nasjonalmuseet i Købehavn har sikret seg vraket?
    Men det må da være en god idé å løfte dette prosjektet sammen, dere og danskene? Og gjøre det før rekonstruktøren går i pensjon?

Comments are closed.

Verified by MonsterInsights