Brikkebåndene fra Oseberg 

De mange brikkebåndene er unik og lite kjent del av det rike Osebergfunnet. De har sovet sin tornerosesøvn i falmet tilstand i magasinene på Vikingskipshuset i Oslo, inntil forfatteren bokstavelig talt har bragt dem fram i lyset igjen.

Av Bente P. Skogsaas

Brikkevev er et eldgammelt tekstilhåndverk som har blitt praktisert i mange andre deler av verden før Norge. De første båndene i Norge er funnet med den aller enkleste teknikken fra ca. 150 e.Kr. (som kantene i figur 1). De fungerte som oppsettings-, jare- og sluttkanter til større tekstiler på oppstadvev. Etter hvert ble båndene så kompliserte i mønstring og teknikk at de ble vevd separat. Gode eksempler er bånd fra folkevandringstid (ca. 500 – 650 e.Kr.): Fra Evebø (figur 1) og Snartemo V (figur 2).

Egen vevnad med et av fantasidyrene i Evebøbåndet. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 1: Egen vevnad med et av fantasidyrene i Evebøbåndet.
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 2. Egen vevnad med tre av figurene i Snartemo V. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 2. Egen vevnad med tre av figurene i Snartemo V. Foto: Bente P. Skogsaas

Det er ikke gjort noen funn fra perioden mellom folkevandring og vendeltid før det aller første fra vikingtid (793 – 1050): Kaupangbåndet fra 800 e.Kr. Kaupangbåndet er funnet montert i overkanten på en selekjole og er et av svært få bånd fra vikingtid som beviselig har vært montert på et plagg (figur 3).

Figur 3. Egen vevnad: Kaupangbåndet. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 3. Egen vevnad: Kaupangbåndet. Foto: Bente P. Skogsaas

Fra samme tid, bare noen timer på hesteryggen unna har det de mest spesialiserte og innovative veverne holdt til på Oseberg. Funnet etter dette vevfellesskapet med omtrentlig 60 brikkevevfragmenter katalogisert under 48 nummere, var ganske sikkert uslåelig både i sin samtid, men også i ettertid: Uslåelig fordi det er med så mange og avanserte teknikker, motiver og garnmateriale. Ingen andre vikingtidsfunn har overgått dette mangfoldige funnet. Utgravningsleder professor Gabriel Gustafsson forsto tidlig at tekstilfunnet var unikt. I inngangen til selve gravkammeret lå et delvis ferdig vevd brikkebånd tredd med 52 brikker (figur 4).  

Figur 4. Brikkevevd bånd tredd med 52 brikker i 1904. 
Foto: O. Væring. KHM, UiO
Figur 4. Brikkevevd bånd tredd med 52 brikker i 1904. Foto: O. Væring. KHM, UiO

Et godt eksempel på at han forsto hvor unikt funnet var, er at han i august 1904 tegnet hvordan brikkene var tredd – før de ble løftet opp fra utgravningsstedet. Hver brikke er dokumentert i en tegning der det kommer frem antall tråder i brikken, i hvilket hull de var tredd og fra hvilken side (figur 5).

Figur 5. Foto fra boken Osebergtekstilene Bind V. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 5. Foto fra boken Osebergtekstilene Bind V. Foto: Bente P. Skogsaas

Det var med stor ydmykhet og andakt jeg 118 år senere kunne studere både det halvferdige båndet og et tilsvarende bånd montert inn i et av billedvevfragmentene. Med et dypdykk i tegningen, det halvferdige båndet og båndet i billedvevfragment 13B2 «Skjoldborg» endte jeg opp med rekonstruksjonen i figur 6 (Skogsaas 2022).

Figur 6. Rekonstruksjon av Oseberg 13B2. Foto: Bente P. Skogsaas.
Figur 6. Rekonstruksjon av Oseberg 13B2. Foto: Bente P. Skogsaas.

 

Hva har de brikkevevde båndene vært brukt som?

Brikkevevde bånd på klær var først og fremst dekor, men det at du den gangen hadde plagg med brikkevevde bånd viste også at du hørte til et høyere samfunnslag. Båndene i figur 1, 2 og 3 har vært funnet på plagg, men ingen av båndene fra Oseberg er funnet montert på klær. Det betyr ikke at de ikke har vært det, men vi har ingen bevis. Svært, svært få bånd fra vikingtid er generelt funnet på klær i Skandinavia. Omtrent halvparten av Osebergbåndene er montert inn i billedvevfragmentene. Båndet i figur 6 har vært montert nederst i billedvevfragmentet som har fått navnet «Skjoldborg» (figur 7).

Figur 7. Oseberg 13B2. Tegning laget av Mary Storm i 1940. 
Foto: KHM, UiO
Figur 7. Oseberg 13B2. Tegning laget av Mary Storm i 1940. Foto: KHM, UiO

 

Teknikkene

Brikkevev er som ved alle andre former for vevde tekstiler laget med renning og innslag. I brikkevev er to, tre eller fire renningstråder tredd i hull i en brikke som i figur 8. Bredden på båndet er ut fra antall brikker. Båndene fra Oseberg er alt mellom 0,5 cm. til 5 – 6 cm. brede. Et enkelt bånd kan lages ved å dreie brikkene enten fremover eller bakover med et innslag mellom hver dreining. MEN ved brikkevev er mulighetene nærmest uendelige ut fra fargevalg, måtene brikkene blir tredd på, måtene brikkene kan dreies på og hvordan innslagene legges inn. Du kan finne mer info om de avanserte vevteknikkene fra Osebergfunnet under https://www.facebook.com/bente.skogsaas.

Figur 8. Brikke fra Osebergfunnet. Ca. 4,1 x 4,5 cm og 1 mm tykke. 
Foto: KHM, UiO.
Figur 8. Brikke fra Osebergfunnet. Ca. 4,1 x 4,5 cm og 1 mm tykke. Foto: KHM, UiO.

 

Motivene og garnet

Det er den store variasjonen av teknikker sammen med mangfoldet av mønstringer og bruk av supertynt garn i ull, plantemateriale og silke som gjør funnet så unikt. Ullgarnet er i mine rekonstruksjoner spunnet av ull fra gammelnorsk spæl, en sauerase med gener fra sau i vikingtid. Silketråd er mest mulig noe som vikingene tok med hjem fra mange av sine reiser i sørøstlige deler av Europa (Vedeler 2014). Ullgarnet er svært tynt: Det varierer mellom 20/2 (950m/100 gr.) og 28/2 (1400m/100gr.). Det er de røde fargene som er best synlige i dag, men det har også vært gulaktige, grålige og brunlige fargetoner i ulike nyanser. Blåfarger og grønnfarger er ikke entydig til stede i dag. I mine rekonstruksjoner har jeg brukt et større fargespekter enn hva vi kan bevise, da det ikke er gjort noen kjemiske analyser.

Interessant er det å oppdage underveis i arbeidet med rekonstruksjonene hvordan vevernes sans for estetikk også innebar å veve bånd med garn i forskjellige tykkelser og grader av tvinn.

Figur 9. Til venstre: Rekonstruksjon av et bånd i silke og lin funnet montert på et broderi (12L1). Øverst til høyre 27J2. De to nederst til høyre er 26B3: Nesten like som Kaupangbåndet.
Foto: bente P. Skogsaas
Figur 9. Til venstre: Rekonstruksjon av et bånd i silke og lin funnet montert på et broderi (12L1). Øverst til høyre 27J2. De to nederst til høyre er 26B3: Nesten like som Kaupangbåndet. Foto: bente P. Skogsaas
Figur 10. Til venstre: Rekonstruksjon av 3aI i ull. Øverst til høyre: Et bånd uten katalognummer, funnet utenfor gravinngangen, her vevd i blå lin og brun ull. Til høyre nederst er 13B2 montert i billedvev «Menn med oppstrakte hender» (Figur 11). 
Foto: Bente P Skogsaas
Figur 10. Til venstre: Rekonstruksjon av 3aI i ull. Øverst til høyre: Et bånd uten katalognummer, funnet utenfor gravinngangen, her vevd i blå lin og brun ull. Til høyre nederst er 13B2 montert i billedvev «Menn med oppstrakte hender» (Figur 11). Foto: Bente P Skogsaas
Figur 11. Original av Oseberg 13B2: «Menn med oppstrakte hender». Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 11. Original av Oseberg 13B2: «Menn med oppstrakte hender». Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 12. Til venstre: Rekonstruksjon av Oseberg 15D. Øverst til høyre: Rekonstruksjon av bånd katalogisert som nr. 1 «Vognopptoget». Til høyre nederst: Rekonstruksjon av 13B2B. Alle i ull og lin. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 12. Til venstre: Rekonstruksjon av Oseberg 15D. Øverst til høyre: Rekonstruksjon av bånd katalogisert som nr. 1 «Vognopptoget». Til høyre nederst: Rekonstruksjon av 13B2B. Alle i ull og lin. Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 13. Øverst til venstre: Rekonstruksjon av stiliserte trær i Oseberg 30C. Øverst til høyre: Rekonstruksjon av motiv i Oseberg 27A5 som mest sannsynlig har vært en del av båndet i 30C: En kriger med en maske – et elg-gevir? Nederst: 30C har også noe som ser ut som et hjortedyr. Første del med rekonstruksjon av et dyr og stiliserte trær – siste del med en egen tolkning av et speilvendt dyr til slutt. 
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 13. Øverst til venstre: Rekonstruksjon av stiliserte trær i Oseberg 30C. Øverst til høyre: Rekonstruksjon av motiv i Oseberg 27A5 som mest sannsynlig har vært en del av båndet i 30C: En kriger med en maske – et elg-gevir? Nederst: 30C har også noe som ser ut som et hjortedyr. Første del med rekonstruksjon av et dyr og stiliserte trær – siste del med en egen tolkning av et speilvendt dyr til slutt. Foto: Bente P. Skogsaas

Figur 14. Oseberg 34D er som et dikt med åtte vers og ti refreng. Det er vevd med plantemateriale i bakgrunnen og motivene i ull og silke.

Figur 14. Rekonstruksjon av Oseberg 34D i flere relevante fargekombinasjoner.
Foto: Bente P. Skogsaas
Figur 14. Rekonstruksjon av Oseberg 34D i flere relevante fargekombinasjoner. Foto: Bente P. Skogsaas

 

Referanser

Nockert, Margareta og Arne Emil Christensen:
Osebergfunnet. Bind IV. Kulturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. (2006).

Skogsaas, Bente: 
Oseberg 34D. Rekonstruksjon og hvordan veve trinn for trinn. Oslo: Kolofon Forlag. (2019).
Oseberg 9 brikkevevde bånd. Rekonstruksjon og hvordan veve trinn for trinn. Oslo: Kolofon Forlag. (2020).
«A Tablet Woven Band from the Oseberg Grave: Interpretation of Motif and Tecknique». EXARC Journal. ( 2022/3).

Vedeler, Marianne
2014     Silk for the Vikings. Ancient Textiles Series, Oxbow Books.( 2014).

Fra lidenskap til mastergrad

For 10 år siden så jeg en akvarell laget av Sofie Krafft (illustratør for Osebergfunnet tidlig på 1900-tallet): En akvarell av et helt usedvanlig vakkert brikkevevd bånd med navnet ‘Oseberg 34D’. Som ganske fersk brikkevever falt jeg pladask og kom meg aldri opp igjen. Noen få år etter resulterte lidenskapen til brikkevev og Osebergbåndene i en mastergrad i tradisjonskunst med rekonstruksjon av Oseberg 34D (2019), bok I om 34D (2020), bok II med ni rekonstruksjoner fra Oseberg (2022) og publisering av vitenskapelig artikkel (EXARC 2022). Neste bok, bok III, er siste bok om båndene og vil være klar i 2025: Et samleverk med 18 rekonstruerte bånd fra skipsgraven.

ARTIKKELFORFATTER: Bente P. Skogsaas fotografert ved Gildehallen på Borre/Midgard Vikingsenter. Drakten er dekorert med rekonstruert Oseberg brikkebånd 34D (Fig. 14). 
Foto: Elisabeth Bekkevard.
ARTIKKELFORFATTER: Bente P. Skogsaas fotografert ved Gildehallen på Borre/Midgard Vikingsenter. Drakten er dekorert med rekonstruert Oseberg brikkebånd 34D (Fig. 14).
Foto: Elisabeth Bekkevard.
en_GBnb_NO

 

 

 

Dette innlegget er også tilgjengelig på English.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Verified by MonsterInsights